Réferences bibliographiques
Références bibliographiques - Module 1 ‑ Apprentissage en ligne : définition et enjeux - Complémentaires
Références bibliographiques - Module 1 ‑ Apprentissage en ligne : définition et enjeux - Obligatoires
- Agustí, M. F., Velasco, M. R. et Serrano, M. J. (2011). E-Learning: Psycho-Pedagogical Utility, Usability and Accessibility Criteria from a Learner Centred Perspective. Dans F. Lazarinis, S. Green et E. Pearson (dir.), Handbook of research on e-learning standards and interoperability: Frameworks and issues (p. 419-434). Hershey, PA: Information Science Reference
- Bates, T. (2011). Understanding Web 2.0 and its Implications for E-Learning. Dans M. Lee et C. McLoughlin (dir.), Web 2.0-Based E-Learning: Applying Social Informatics for Tertiary Teaching (p. 21-42). Hershey, PA: Information Science
Références bibliographiques - Module 2 – Conception pédagogique et apprentissage en ligne - Complémentaires
- Bourner, T. (1997). Teaching methods for learning outcomes. Education + Training, 39(9), 344-348. http://dx.doi.org/10.1108/00400919710192377
- Christensen, T. K. (2008). The role of theory in instructional design: Some views of an ID practitioner. Performance Improvement, 47(4), 25-32. doi:10.1002/pfi.199
Références bibliographiques - Module 2 – Conception pédagogique et apprentissage en ligne - Obligatoires
Références bibliographiques - Module 3 – Qualité d’un environnement d’apprentissage en ligne - Obligatoires
- Ardito, C., Costabile, M. F., De Marsico, M., Lanzilotti, R., Levialdi, S., Roselli, T. et Rossano, V. (2005). An approach to usability evaluation of e-learning applications. Universal Access in the Information Society, 4(3), 270-283. doi: 10.1007/s10209-005-0008-6
- Leacock, T. L. et Nesbit, J. C. (2007). A framework for evaluating the quality of multimedia learning resources. Educational Technology & Society, 10(2), 44-59.
- Masoumi, D. et Lindström, B. (2012). Quality in e‐learning: a framework for promoting and assuring quality in virtual institutions. Journal of Computer Assisted Learning, 28(1), 27-41. doi: 10.1111/j.1365-2729.2011.00439.x
- Stanney, K. M., Mollaghasemi, M., Reeves, L., Breaux, R. et Graeber, D. A. (2003). Usability engineering of virtual environments (VEs): Identifying multiple criteria that drive effective VE system design. International Journal of Human-Computer Studies, 58(4), 447-481. doi:10.1016/S1071-5819(03)00015-6
Références bibliographiques - Module 4 – Outils et technologies de l’apprentissage en ligne - Obligatoires
- Piña, A. A. (2013). Learning Management Systems: A Look at the Big Picture. Dans Y. Kats (dir.), Learning Management Systems and Instructional Design: Best Practices in Online Education (p. 1-19). Hershey, PA: Information Science Reference.
- Rahimi, E., van den Berg, J. et Veen, W. (2015). Facilitating student-driven constructing of learning environments using Web 2.0 personal learning environments. Computers & Education, 81, 235-246.
- Tu, C. H., Sujo-Montes, L., Yen, C. J., Chan, J. Y. et Blocher, M. (2012). The integration of personal learning environments & open network learning environments. TechTrends, 56(3), 13-19. doi: 10.1007/s11528-012-0571-7
Références bibliographiques - Module 5 – Recherche sur l’apprentissage en ligne - Complémentaires
Références bibliographiques - Module 5 – Recherche sur l’apprentissage en ligne - Obligatoires
- Conole, G. et Oliver, M. (2006). Introduction. Dans G. Conole et M. Oliver (dir.), Contemporary perspectives in e-learning research: themes, methods and impact on practice (p.3-20). London: Routledge.
- Hung, J. L. (2012). Trends of e‐learning research from 2000 to 2008: Use of text mining and bibliometrics